czwartek, 30 maja 2013

Kampania "Serce i Rozum"


Kampania „Serce i Rozum” rozpoczęła się w kwietniu 2010 roku. Została wykonana przez agencję reklamową Publicis na zlecenie Telekomunikacji Polskiej S.A, a obecnie Orange Polska. Produkcją spotów zajęły się firmy Graffiti Film, Opus, Film Produkcja oraz Lemon. Planowaniem i zakupem mediów natomiast dom mediowy MEC. „Czy kierujesz się sercem czy rozumem, oferta TP jest dla Ciebie”. Reklamy Telekomunikacji Polskiej zakładały, że każdą decyzję podejmujemy na podstawie zarówno racjonalnych, jak i emocjonalnych argumentów. Głównym celem projektu była zmiana negatywnego wizerunku Telekomunikacji Polskiej S.A., która była postrzegana jako „skostniały ex-monopolista”.

Polacy pokochali spoty reklamowe Telekomunikacji Polskiej dzięki emocjonalnemu Sercu
i racjonalnemu Rozumowi. Przyczyną sukcesu „Serca i Rozumu” to przede wszystkim dobry dobór postaci występujących w reklamach. To one nadały pozytywną osobowość marce TP, pozwoliły konsumentom  ją polubić oraz zbudować z nią więź emocjonalną.

Ogromną popularnością cieszyły się gadżety towarzyszące kampanii „Serca i Rozumu”. Maskotki Serce i Rozum,  przed wejściem do oferty promocyjnej TP osiągały na serwisie aukcyjnym Allegro cenę 250 zł. Kampania była prowadzona w telewizji, prasie, radiu, Internecie, mediach społecznościowych, a następnie została poszerzona o eventy, outdoor.
W czasie rozwoju kampanii stworzono specjalny film viralowy dostępny na portalu YouTube („Pieprz i sól”).

Cel kampanii został osiągnięty czyli udało zbliżyć się markę do konsumenta i ocieplić wizerunek firmy. Telekomunikacja Polska pokazała, że jest nowoczesną firmą, dostosowującą ofertę do potrzeb klientów. Miernikiem atrakcyjności marki, oprócz wzrostu sprzedaży, jest wysoka liczba zwolenników „Serca i Rozumu” na Facebook’u oraz liczba deklaracji „lubię to” dla poszczególnych filmów. Badania pokazują, że Serce i Rozum nie nudzi się, a kolejne kreacje wciąż cieszą się bardzo dużą popularnością wśród odbiorców. W 2011 roku agencja reklamowa Publicis, dom mediowy MEC, oraz Telekomunikacja Polska SA zdobyła Grand Prix za kampanię Dociekliwe Serce – Neostrada.

„Serce i Rozum” na Facebooku

Oficjalny fanpage „Serca i Rozumu” posiada obecnie ponad 1.940.000 fanów. Według danych z 6. maja 2013 roku  jest to najbardziej lubiana strona w Polsce. Te same dane pokazują również, że „Serce i Rozum” wyprzedza takie marki jak: Play, Orange Polska, Allegro i Plus. 25. kwietnia 2012 roku do sympatyków maskotek dołączył milionowy fan. To drugi fanpage w polskiej historii, który osiągnął tę liczbę (jako pierwszy milion fanów uzyskał fanpage serwisu Demotywatory).



„Serce i Rozum” pojawili się na polskim Facebooku w 10 sierpnia 2010 roku. W ciągu trzech pierwszych miesięcy polubiło ich 40 tys. fanów, a fanpage znalazł się w TOP 10 najszybciej rosnących stron na Facebooku. Na fanpage’u można znaleźć rozmowy bohaterów, którzy w zabawny sposób zapoznają swoich fanów z nową ofertą TP. Ponadto administratorzy wrzucają materiały, których nie można zobaczyć nigdzie indziej.



Nagrody

Spoty dla TP SA zostały nagrodzone wieloma prestiżowymi nagrodami. 19 kwietnia 2011r. odznaczono je srebrem w kategorii Kampania w Polskim Konkursie Reklamy KTP, nagrodą specjalną Creative Mobile dla agencji Adv.pl i złotem za viral „Kaszpirowski”. – W przypadku Telekomunikacji Polskiej i jej przekazu ta kampania to przełom, bo ten marketer miał dotychczas dość tradycyjną reklamę – stwierdził wtedy Piotr Alchimowicz, dyrektor kreatywny Tippingpoint.  Również w 2011 roku kampania została nagrodzona złotą statuetką Effie. – Nieczęste są formaty reklamowe, które tak skutecznie zmieniają postrzeganie marki, tłumaczą skomplikowane usługi techniczne, bawią, silnie przenikając do świadomości – argumentował werdykt Wojciech Sobieraj, prezez Alior Banku, przewodniczący jury.

„Serce i Rozum” na YouTube

Pierwsza reklama związana z kampanią „Serce i Rozum”, pojawiła się na kanale Youtube
11 czerwca 2011 roku. Dotyczyła ona Internetu o prędkości do 20Mb, który można było otrzymać już za 1 złotówkę i plan telefoniczny również od 1 złotówki.


Ta reklama została wyświetlona około 34 tysięcy razy. To bardzo mało w porównaniu ze spotami przedstawionymi poniżej. Następna, która ma prawie milion odsłon i nosi tytuł „Zapobiegliwi”, została dodana na oficjalny kanał 13 stycznia 2012 roku. Jej opis zawierał następujący tekst: „Serce i Rozum mają już jajka, Marzannę, kwiaty na Dzień Kobiet i flagę na pierwszego maja. A Ty?”. Zachęcano w niej do nabycia FunPacku HD i oglądania filmów za darmo do 1 maja.


Jednak bezkonkurencyjna okazała się reklama zatytułowana „FunPack HD”. Ma ona ponad 2 miliony wyświetleń. Została dodana 24 listopada 2011 roku. Jest oparta na piosence grupy Art Company – „Suzanna”. „Serce i Rozum” śpiewają tę piosenkę po polsku, a słowa dotyczą oferty Telekomunikacji Polskiej – FunPack HD.


Przez ogromną popularność reklamy z piosenką „Suzanna”, 22 grudnia 2011 roku dodano jej rozszerzoną wersję, która ma ponad 600 tysięcy wyświetleń.

Ważnym spotem jest także ten dodany 29 marca 2012 roku, który zobaczyło 438 tysiące ludzi. Jego tematem przewodnim była przeprowadzka. Chodziło oczywiście o połączenie Telekomunikacji Polskiej z siecią komórkową Orange.


Ciekawym zjawiskiem są reklamy radiowe umieszczane na kanale Youtube, które mają bardzo wysoką liczbę wyświetleń. Poniżej przedstawione zostaną dwa przykłady. Pierwsza „Seplenienie” ma ponad 415 tysięcy wyświetleń, natomiast druga „Mokry po pachy” około 677 tysięcy.



8 lutego 2012 roku na kanale Youtube zostały umieszczony około 15 minutowy filmik. Składał się on ze wszystkim wypuszczonych do tej pory reklam „Serca i Rozumu”. Jak się okazuje obecnie ma on już ponad pół miliona wyświetleń.


19 listopada 2012 roku została wypuszczona świąteczna reklama pod tytułem „Renia”. Ma już ona ponad 450 tysięcy wyświetleń. Jest to najlepszy wynik pod względem oglądalności spotów umieszczanych przez firmę Orange w ciągu ostatnich 6 miesięcy.


Jedną z najnowszych reklam jest „Szklana pogoda”. Podobna strategia do spotu z piosenką „Suzanna”, tylko tym razem podkład muzyczny pochodzi z utworu „Szklana pogoda”. Została dodana 30 kwietnia 2013 roku. Po ponad miesiącu ma około 65 tysięcy wyświetleń.


Spoty telewizyjne

Jeśli chodzi o telewizję, to w rankingu przeprowadzonym przez miesięcznik „PRESS” w okresie od 15.01. do 14.02.2011 roku TP SA Neostrada ze swoją reklamą Serca i Rozumu zajęła trzecie miejsce. Spoty były emitowane w TVP 1, TVP 2, TVP Info, Polsacie, TVN, TVN Siedem, TV 4 oraz w  TV Polonia. Wyniki zostały zebrane z ciągłego badania telemetrycznego TSN OBOP. Przeprowadzono je na losowej, reprezentatywnej próbie ogólnopolskiej. Poddanych próbie zostało 3013 osób powyżej czwartego roku życia. Pierwsze miejsce zajął PLUS GSM 36.6, natomiast drugie Netia. Liczba emisji reklamy z udziałem Serca i Rozumu wyniosła w tym okresie 760, a koszty oszacowano na 5 196 162 złote.  

Źródła:
Wirtualnemedia.pl, Serce i Rozum w reklamach TP (wideo case study), http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/serce-i-rozum-w-reklamach-tp-wideo-case-study# 
PRESS, nr 3 (182), 1.03.-31.03.2011
PRESS, nr 5 (184), 1.05.11-31.05.2011
PRESS, nr 11 (190),  1.11.11-30.11.2011

Pracę wykonały:
Sylwia Drabik, Dagmara Fiołka, Sandra Kałuża



2 komentarze: